- 5. november 2017
- Posted by: Theis Hansen
- Category: Markedsføring
I stedet for at spilde din tid med diverse clickbait-tricks, så vil jeg allerede nu fortælle dig om denne artikels nøgleord, som ligeledes er nøgleordet for din LinkedIn-annoncering: segmentering. Så – det var det, eller er det så simpelt? Selvfølgelig ikke. LinkedIn adskiller sig på andre parametre fra eksempelvis Facebook, og det kommer også til udtryk, når vi taler om annoncering. LinkedIn er anerkendt for, at være en seriøs platform når det kommer til branding, b2b, karriere og fremme af disse. Denne seriøsitet kan være et plus i din annoncering, hvis det gøres rigtigt.
På LinkedIn er 1,7 millioner registrerede danske profiler (2016), hvilket udtrykkes som over halvdelen af landets aktive arbejdsstyrke. Så der er en del opmærksomhed at hente på denne platform. Som jeg diskret antyder i introduktionen til denne artikel, så er der dog lidt flere krav til dig som annoncør på LinkedIn end eksempelvis Facebook og lignende platforme. Yderligere nævnte jeg nøgleordet for din succes med annoncering på LinkedIn værende segmentering, altså – kend din målgruppe. Det er efterhånden en gennemgående slager i forbindelse med annoncering, men ikke desto mindre essentiel. Så inden du begynder at annoncere, træd tilbage og observér: Hvem er min målgruppe? Det er nemlig med LinkedIn muligt at målrette og dermed segmentere enormt skarpt under kategorier som:
- Stilling
- Demografi
- Virksomhedsstørrelse
- Branche
- Samt en række yderligere punkter
Så desto større og bedre kendskab du har til din målgruppe, desto flere informationer kan du udfylde – og gennem flere informationer, desto mere fokuseret og skarpere bliver din annoncering til målgruppen – og dermed øges sandsynligheden for at du når ud til de relevante mennesker i forhold til dit produkt.
En seriøs platform
Det lækre ved LinkedIn er den føromtalte seriøsitet. Det er en platform, hvor folk tager sig selv og andre meget seriøst. Det er en netværksbaseret platform, hvor der er mulighed for at skabe et netværk på kryds og tværs af mennesker og virksomheder, som er relevante i forhold til sit professionelle –og karrieremæssige liv (self-branding). Disse mennesker er ligeledes dem, som skaber muligheden for dig til, at målrette et professionelt netværk der har brug for den løsning, du har, til deres behov. Du kan gennem disse netværk ramme helt konkret ind til den branche, de virksomhedstyper og de stillinger i en virksomhed, som din annoncering kræver. Og dét er det geniale ved LinkedIn!
Yderligere er det videre også noget ganske genialt ved, at ved annonceringen på LinkedIn, så er folks mindset allerede ’på arbejde’, og er mere parate til at tage erhvervsmæssige beslutninger kontra når de ser annoncer på Facebook, hvor folk ofte er online for at koble fra. Du bliver set og mødt af mennesker, som er indstillede og ønsker at blive løsningsoplyst af … Ja, blandt andet din service. Men det kræver at du annoncerer korrekt – og det er gennem den føromtalte segmentering. Du kan benytte følgende annoncerings muligheder på LinkedIn:
Fat dig i korthed – som altid
Et lille råd med på vejen er egentlig også en gammel traver, men fat dig i korthed. Du har travlt, jeg har travlt – og det har personer på LinkedIn virkelig også. Så du skal skabe dig en interesse, men ikke for mange informationer – så står folk simpelthen af!
LinkedIn-annoncering får lige nu en del kritik af blandt andet den højere pris, men tag ikke fejl. LinkedIn er et helt andet marked og område end Facebook, og du skal derfor ikke lade dig forføre af Facebooks billige priser og samtidig tillade dig at sammenligne de to; det er ikke meningen. Disse to platforme skal og bør anskues og anvendes på forskellige måder. Med LinkedIns parathed og helt skarpe segmentering, så har du mulighed for både bredde og dybde i din målgruppe. Men inden at jeg vifter alt for vildt med armene om LinkedIn-annoncering, og aldrig tager dem ned igen, så skal det dog nævnes, at der er stadig noget vej endnu for at LinkedIn bliver en super-annonceringsplatform.
Facebook er nået noget længere på den konto, og med god grund; de har investeret tid i det, så jeg anslår at det er et spørgsmål om tid før LinkedIn er helt med. Derfor skal LinkedIn stadig have de varmeste anbefalinger som annonceringsplatform. Konkurrencen er en hel anden grundet segmenteringsmuligheden, og væsentlig mindre end du oplever på Facebook.
Der er mulighed for at kunne fange én af de helt store fisk, hvis du gør dit forarbejde i forbindelse med at kende din målgruppe godt. Så endnu engang må jeg slå et slag for, at dine kunder er nøglen, og kendskabet til disse er essentielt for din annoncering på LinkedIn.