Forbrugere bliver konstant bombarderet med informationer, beslutninger og valg vedrørende køb i alle former. Det være sig tøjkøb, bilkøb – men også de helt gængse dagligvareindkøb kræver en lang række af beslutninger. Den nyeste forskning peger på, at neuromarketing er vejen frem, når der skal markedsføres ud til forbrugeren. Det er særligt disse beslutninger og adfærd, der skal påvirkes gennem kendskabet om hjernen og kroppen samt markedsføringen. I det følgende vil jeg introducere dig for neuromarketing.

Neuromarketing er efter sigende det nyeste inden for markedsføring. Det er tale om en chanceforøgelse af succes ved at koble moderne hjerneforskning sammen med marketing. Med viden om hjernen og marketing, så opstår muligheden for at optimere både udviklingen af produkter, men ligeledes også markedsføringen af disse. Der er med andre ord en ligning på spil: Viden om hjernen + viden om marketing = bedre produkter og dermed bedre markedsføring = flere penge til virksomheden.

Beslutninger lagres i hukommelsen

Indledningsvist nævnte jeg, at forbrugere bliver bombarderet med valg og beslutninger vedrørende købsbeslutninger. Der er mange faktorer, som skal overvejes og nogle køb kræver længere tid end andre. Dagligvarekøb bruger hjernen kun få millisekunder på, at træffe beslutninger om, og det hænger i særdeleshed sammen med, at det er erfaringsbaserede beslutninger og præget af rutiner: altså, vi køber oftest det vi plejer, hvis erfaringen er positiv med produktet. Disse overvejelser er ikke noget, som forbrugere gør sig de store refleksioner over. Og godt det samme! Hvis vores hjerne skulle processere og reflektere over hver enkelt beslutning tilknyttet en købssituation, ville det kræve alt for meget tid og energi. Derfor lagrer hjernen beslutninger i hukommelsen, og kan i hver given købssituation læne sig opad hukommelsen.

Ubevidste og bevidste købsbeslutninger

Beslutninger, der tages på et ubevidst plan, og når vi ikke reflekterer over hvert enkelt køb og kører på automatpilot, så tænker vi ikke dybere over, hvorfor vi præcist foretrækker et produkt frem for et andet. Der er dog naturligvis forskelle fra produkttyper og beslutningerne. Der eksisterer nogle købssituationer, hvor den emotionelle respons spiller ind med mere bevidste overvejelser. Denne bevidste overvejelse er medvirkende til, at forbrugeren er i stand til at efterrationalisere købet og dermed forklare handlingen bag.

Der er købssituationer, som i langt højere grad er styret udelukkende af det emotionelle, og dermed er der ikke bevidsthed omkring vores præferencer. Når forbrugeren er i denne slags købssituation, og dermed en form for automatpilot, så spiller brandets markedsføring en større rolle i forhold til forbrugerens købsbeslutning. Disse typer køb kan påvirkes gennem tilbud eller special-edition produkter.

Følelser styre forbrugerens adfærd

Produkttypen spiller naturligvis en afgørende rolle for forbrugerens købsbeslutning, men nyere hjerneforskning påviser, at det ikke handler om vi bliver styret af følelser, men i virkeligheden hvor meget vi er styret af følelser. Dette sætter temmelig høje krav til markedsføringen, når vi beskæftiger os med neuromarketing. Der stilles i langt højere grad krav til, at ramme forbrugerne langt dybere og mere primitivt. Det der er gældende er altså en adfærdsforståelse hos forbrugeren, og kender vi den – så er vi allerede milevidt med vores markedsføringsstrategi og kan ramme langt bedre ud til forbrugeren.

Fremtidens markedsføring

Neuromarketing er, som tidligere nævnt, spået til at være fremtidens markedsføring, og det giver jo i og for sig rigtig god mening. Men der er naturligvis også en god grund til, at det ikke er mere udbredt og i større omfang end nu. Penge. Det er en dyr form for marketing stadigt, idet der jo stadigt er tale om hjerneforskning og påvirkning hos forbrugerne. En anden årsag til, at det går langsomt fremad med udviklingen er også, at hjernen er kompleks. Hjerneforskning er i konstant udvikling, men der er stadigt meget som ikke er blevet belyst. Dertil er der også et etisk aspekt i denne form for markedsføring, idet der er tale om manipulation af sine forbrugeren på neuro-niveau. For når først koden er knækket, er der så egentlig grænser for, hvad vi kan påvirke forbrugerens hjerne til at ville købe. Det etiske aspekt fylder altid meget i forhold til hjerneforskning, men også i markedsføringsregi. Dermed er der en del skeptikere og modstandere for konceptet, og disse spænder også lidt ben for den revolutionerende udvikling. Men et godt sted at starte, som virksomhed der ikke ligger inde med et hjerneforsknings-budget er, at overveje sine kunders købsadfærd. Men man kan allerede starte og reflektere ved, at kigge lidt indad på ens egen adfærd i forbindelse med de mere basale køb. Hvornår har du måske sidst læst anmeldelser og bedst-i-test-anmeldelser af mælken, som du står og skal til at købe?

Læs også

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist,
Vidste du..

At 82% af den danske befolkning køber online ifl. dansk statistik?

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing. Skriv til min mail.