6 steps til øget konvertering med de rette produkttekster

Produktteksterne er et af de vigtigste våben i dit arsenal, hvis du vil konvertere dine kunder. I din webshop har du ingen sælger, der kan hjælpe kunden – måske en chatfunktion – men ellers er det dine produkttekster, som bærer hele byrden. Men hvordan skriver du tekster, der tiltaler den besøgende og rammer Google og de andre søgemaskiner i hjertet? Det ser vi nærmere på her – så puds læsebrillerne, og læs videre.

1.  Ram dine kunder i øjenhøjde

Vil du have succes med din webshop, bør du kommunikere i øjenhøjde med din målgruppe. Alt, hvad der er baseret på mavefornemmelser, skal pakkes langt væk.

Det kan godt være, at du selv har en idé om, hvem din målgruppe er, men har du bevist det med hardcore data? Der er nemlig stor forskel på, om du skriver til personer mellem 20 og 30 år eller 50 og 60 år, ligesom der er stor forskel på mænd og kvinder.Det er selvfølgelig din forretning, og din mavefornemmelse er naturligvis baseret på erfaring og viden, men lad os være 100 % sikre på, at du rammer din målgruppe i øjenhøjde. Du vil sommetider blive overrasket over, hvem der besøger din webshop.
Herunder er det illustreret, hvordan du ved hjælp af Analytics kan lære din målgruppe at kende – og det er vel at mærke baseret på data.

analytics_adfærd

Ved at følge pilene kan du hurtigt få mere viden om dine besøgende. Du kan finde ud af følgende:

  • Demografi
  • Geografi
  • Adfærd
  • Teknologi

Under disse kategorier kan du finde flere detaljerede oplysninger, så du til sidst kender de besøgende rigtig godt.

Det tager ikke meget af din tid, men alligevel får du al den vigtige information serveret på et sølvfad, som du kan bruge, når du kaster dig over produktteksterne. Hvis vi skal tage dem en for en, og hvordan du skal bruge det, så læs med her:

 

Demografi fortæller om dine besøgendes køn og alder, og det skal du bruge ift. dine tekster. Er dine besøgende unge mennesker, må du gerne skrive lidt mere frisk, som du kan gøre med forskellige jokes og vendinger samt ved at flette nogle engelsk ord ind, som er blevet integreret i det danske sprog. ”Cool”, ”stylish”, ”easy” osv. er blot nogle af de ord, som måske kunne passe ind og gøre teksten mere frisk.

Ved den ældre generation skal du passe på med et frækt sprog, da ikke alle endnu er trygge ved nettet. Så er der noget slang, et ord eller andet, de ikke forstår, kan det koste dig handlen, hvorfor du her skal have fokus på stuerene tekster.

 

Geografi er også en vigtig del af den samlede målgruppeanalyse. Er du eksempelvis en webshop med tilhørende fysisk butik, skal du have fokus på lokal seo i dine tekster. Det er forholdsvis simpelt, og det sker ved, at du af og til eksempelvis inkorporerer bynavnet, hvor butikken ligger.
Derudover skal du være opmærksom på forskellen mellem Jylland og København i sprogbruget. Københavnerne skal tales til i en mere frisk tone, og her er det typisk mere relevant at bruge nogle af de engelske vendinger som også nævnt ovenfor, mens jyderne i højere grad skal tiltales mere simpelt og formelt, da en ældre del af befolkningen også befinder sig her.

 

Adfærd handler om, hvordan dine besøgende bevæger sig rundt på siden. Det skal du holde nøje med, så kan hjælpe dem lidt. Måske har du to produkter, der supplere hinanden godt, og bevæger den besøgende sig rundt mellem disse, kan du i produkttekster lave interne links, som fører kunden videre til produkter, der minder om, eller som måske er en supplering til det første købte produkt. På den måde får de flere valg, og dermed er chancen for købt naturligvis større, ligesom du kan bruge det til mersalg. Måden, du så bruger adfærd på, er til at se, hvordan du skal linke mellem dine produkter, så det ikke bliver gjort i blinde.

 

Teknologi/mobil skal primært bruges til at se, hvor dine besøgende kommer fra. Om de bruger mobil eller computer har stor betydning for opsætningen af dine tekster. Som udgangspunkt er det mobile first, men tjek lige op på, om det også er tilfældet for dit segment. Når du skriver til mobil, er det nemlig vigtigt med flere mellemrum samt afsnit i dine tekster, da det ellers kan virke meget uoverskueligt, mens det kan virke unaturligt på computer, hvis du har alt for mange små afsnit.

2.    Start med at sælge målet – ikke produktet

Inden vi går i dybden med dette punkt, skal det allerede nu pointeres, at produktspecifikationer og fakta selvfølgelig er vigtig, når det kommer til produkttekster, men det er ikke den tekst, du starter med.
Det, du starter med, er at forklare det ”problem”, som produktet kan løse. Kunden er godt nok allerede langt nede i salgstragten, men derfor vil de alligevel gerne bekræftes i, at produktet kan klare det ”problem”, som de har. Går du direkte til specifikationerne, virker det som et aggressivt forsøg på at sælge, og derfor er den indledende tekst en vigtig brik i puslespillet, der til sidst bliver til konverterende kunder.

Kilde: IKEA

Herover kan du se et fremragende eksempel på en virksomhed, der først og fremmest sælger kunden løsningen på ”problemet”, hvilket også er det, som skaber længsel hos kunden. I dette tilfælde er løsningen på kundens ”problem” en køkkenø, der samler familiens medlemmer omkring madlavningen og har opbevaringsplads til køkkenredskaber.

3. Vær nørdet og specifik, men gør det overskueligt

Nu har du solgt løsningen, så nu skal handlen afsluttes. De besøgende er så langt nede i salgstragten, at det kun er din mangel på produktspecifikationer, som kan ødelægge handlen. De står helt på bunden, og de mangler kun at indtaste deres kreditkortoplysninger.

Du skal blot klæde dem på til at træffe beslutningen, og de må ikke stå tilbage med et eneste HV-spørgsmål, da de ellers fordufter i løbet af et splitsekund. Dog er det vigtigt, at informationen ikke leveres i en lang og tung tekst. Den skal i stedet formidles på en overskuelig måde – ligesom nedenstående eksempel.

produkt
Kilde: Fribikeshop.dk

Her formidles den vigtige information klart og præcist, og kunden står ikke tilbage med et eller flere spørgsmål. Det er sat op på en simpel måde, så kunden nemt kan finde de produktspecifikationer, som har indflydelse på købsbeslutningen.

Vigtige HV-spørgsmål du skal have styr på er:
Størrelsen på produktet

  • Levetiden
  • Leverens den med X – ja/nej
  • Specifikke funktioner
  • Materialer

4. Hav fokus på længden af dine produktbeskrivelser

Om du skal bruge penge på en lang eller kort tekst til dine produktbeskrivelser kan være meget forskellig. Som udgangspunkt er en lang tekst altid bedre ift. at rangere på søgeord, men længere tekster er heller ikke altid nødvendigt – det kommer an på konkurrencen og kompleksiteten.

Teksten skal først og fremmest være skrevet til den besøgende, så du kan overbevise ham eller hende med noget godt indhold og vigtige informationer. Det er desuden et punkt, som Google har sine øjne rettet mod, fordi søgemaskinen er vild med tekst. Dog kigger vi nu ind i, hvornår en tekst skal være kort kontra, hvornår en lang tekst er et must.

En kort produktbeskrivelse er en besparelse for din pengepung, men det er kun noget, du skal gøre, hvis følgende er opfyldt:

  • Kort beslutningsproces
  • Billigere produkter
  • Lav konkurrence
  • Få specifikationer

En kort produktbeskrivelse vil være om omkring 50-100 ord

 

Dog vil det i flere situationer være nødvendigt med en lang produkttekst, og det er typisk, når der er tale om:

  • Lang beslutningsproces
  • Dyrere produkter
  • Høj konkurrence
  • Teknisk og mange specifikationer.

En lang produktbeskrivelse vil typisk være omkring 300-400 ord.

 

Og nu tænker du sikkert, at du går på kompromis med UX og udseendet, men det er ikke nødvendigt, hvis du blot gemmer lidt tekst under en folder. En længere tekst holder på kunder, men Google er også af den overbevisning, at en længere tekst indeholder værdifuld information, som de besøgende kan bruge. Derfor er tekst vigtigere end nogensinde, og det er i den grad blevet et parameter, som kræver opmærksomhed, hvis du vil tops i søgeresultaterne – men husk du kun skal gå denne retning, hvis konkurrencen er hård, ellers kan færre ord også gå an.

5. Lav søgeordsanalyser på produktniveau

Ovenstående afsnit har fokus på at ramme plet hos Google, og her dykker vi yderligere ned i SEO-delen. Skal du rangere på et specifikt produkt, kommer du ikke langt, hvis du ikke har en søgeordsanalyse med i bagagen. Dine konkurrenter har det helt sikkert, og vil du feje dem af banen, skal du følge de råd, vi giver dig i dette indlæg, mens du hele tiden har søgeordsanalysen in mente. Det gælder især, hvis du bevæger dig rundt på et kommercielt marked med flere konkurrenter.

Når du skal have styr på dine søgeord, er der en række ting, du skal tænke på. Det drejer sig blandt andet om:

  • Søgeordsvolumen
  • Søgeordshensigten
  • Keyword difficulty

Foruden disse er der nogle parametre, du skal have for øje, når du kaster dig over dette projekt. Til at hjælpe dig på vej med søgeordsanalysen kan det anbefales, at du bruger værktøjer som Ahrefs, Analytics, Keyword Planner og Accuranker.

Når du har styr på dine primære søgeord, skal du også have kortlagt mulige LSI’er, som står får latent semantic indexing. Det vil sige relaterede søgeord eller synonymer. Det hjælper Google, når dit produkt skal placeres, og konverteringsgraden vil typisk være højere på specifikke LSI’er.

Ligesom mere tekst har positiv effekt på din rangering, så har din brug af søgeord også afgørende indflydelse, og derfor bør de optræde flere gange. Når det er sagt, skal du aldrig gå på kompromis med læsevenligheden, da dine produkttekster skal få dine kunder til at konvertere, og har du en god tekst, vil rangeringen også følge med.

6. Benyt social proof

Vi indrømmer det sjældent, men vi er flokdyr. Det skal du selvfølgelig udnytte, når du vil overtale kunden til at købe. Kunder kan ikke lide at være first movers, og de vil gerne have vished om, at andre har købt produktet før, eller at produktet er blevet testet på en eller flere forbrugssider. Nogle af de mest bruge midler, når du skal fremvise social proof ved dine produkter er med:

  • Trustpilotanmeldelser
  • Facebookanmeldelser
  • Googleanmeldelser
  • Ekspertudtalelser
  • Tests fra forbrugssider.
Kilde: Bodylab

 Her har vi et eksempel fra Bodylab, som bruger anmeldelser fra deres kunder, så nye kunder kan få indsigt samt føle sig mere sikker. Dermed kan nye købere altså få be- eller afkræftet spørgsmål omkring produktet, ligesom de kan få vished om, at der har været flere før dem.

Så har du en god score på Trustpilot, nogle gode anmeldelser af et specifikt produkt, du kan benytte som social proof, er det helt sikkert noget, du skal bruge i din produktside, da det kan få kunden til at tage den endelige beslutning om at købe.

Nu er vi kommet til vejs ende i vores lille gennemgang af produkttekster. Følger du denne, kan du se frem til flere konverterende kunder og en meget bedre rangering.

Læs også

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Vidste du..

At 82% af den danske befolkning køber online ifl. dansk statistik?

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing. Skriv til min mail.